ZEMLÉNYI-KOVÁCS BARNABÁS: Jövőredisztribúció

Előadás

07.01. 19:00-20:30, Remix

 

Milyen kísértő ellen-modellt állíthatunk szembe populista antimodernizmusunkkal? Fridvalszki Márk – kísérteties módon szintén a Future Perfect címet viselő és Dunaújvárosban rendezett, ‘archeo-futurológiai’ munkáit bemutató – kiállításában a populáris modernizmust (Mark Fisher) konfrontáltuk jövőtlen jelenünkkel. Ez a mából nézve (ismét) utópikus oximoronnak tetsző kulturális korszak azonban nem csak egy ideát jelöl, hiszen bizonyos országokban egy adott szintig megvalósulhatott a hatvanas és a kilencvenes évek között, ahol a jóléti államok stabil társadalmi-gazdasági alapokra épülő ellenkultúrái révén sosem látott mértékben mehetett végbe a modernizmus popularizálásának – és a pop modernizmusának – programja, demokratizálva és széles körben átélhetővé téve annak jövőorientált, kísérleti és innovatív szellemiségét. A kiállítás anyagát is bemutató előadásban és az azt követő beszélgetésben arra keressük a választ, hogy miként függnek össze társadalmi-gazdasági paradigmáink képzeletkapacitásunkkal és jövőképzeteinkkel? Hogyan váltotta fel a permanens innováció kultúráját a retróipar? Beszélhetünk-e posztfuturizmusról és retro-tendenciákról a „magasművészetben” is? Mit keres „Mark Fisher Sztálinvárosban” (Miklósvölgyi Zsolt)?

Fotó: Biró Dávid

Zemlényi-Kovács Barnabás kritikus, fordító, művészeti író. Az utóbbi időszakban közreműködött a Nemzeti Galéria Gerhard Richter-retrospektívjében, kurátora volt Fridvalszki Márk Future Perfect – Befejezett jövő című kiállításának és társfordítója Mark Fisher Kapitalista realizmusának. A Vrije Universiteit Amsterdamon jelenleg a kilencvenes évek spektrológiai tendenciáit kutatja a politikafilozófiában és a nemzetközi kortárs művészetben.

FŐSZERVEZŐK

SZERVEZŐI PARTNEREK